1. Discover Lexus
  2. Concept cars
  3. LF-30 Electrified
VYBERTE SI
KONCEPČNÉ VOZIDLÁ

LF-30 ELECTRIFIED

Lexus predstavuje svoju futuristickú víziu elektrifikácie prostredníctvom svetovej premiéry koncepčného vozidla LF-30 Electrified Concept.

LEXUS LF-30 ELECTRIFIED – KĽÚČOVÉ VLASTNOSTI

 
Spoločnosť Lexus, v súlade so svojou snahou prinášať neustále pokrokové zážitky, odhalila víziu „Lexus Electrified“ predstavujúcu nadchádzajúcu generáciu elektrifikovaných vozidiel Lexus.

ELEKTRIFIKOVANÁ BUDÚCNOSŤ V OČIACH SPOLOČNOSTI LEXUS

Koncepčný model LF-30 Electrified zhmotňuje víziu „Lexus Electrified“. Vzhľadom na vyhotovenie exteriéru sa od batériového elektromobilu očakáva moderný imidž, a tak štylistické stvárnenie získalo výtvarné kvality, ktoré nadobúdajú futuristické formy. Cieľom interiéru s dôrazom na autonómne riadenie a ďalšie nové technológie je naplno prejaviť distingvovaný svetonázor značky Lexus.

Za jazdnými schopnosťami štúdie „Lexus Electrified“ stoja jednotlivé komponenty, ktoré spájajú najnovšie technológie Lexus s naším vedúcim postavením v oblasti vývoja systémov HEV. Vďaka precíznemu riadeniu elektromotorov možno v reálnom čase regulovať polohu karosérie, a to spôsobom, ktorý by pri klasickom automobile nebol možný. LF-30 Electrified okrem toho využíva celý rad vyspelých technológií s výhľadom až do roku 2030 – ako je napr. kokpit novej koncepcie, vychádzajúci z dizajnovej filozofie zameranej na človeka a čisto elektronický systém riadenia bez mechanickej väzby („steer-by-wire“).

 

FUTURISTICKÝ EXTERIÉR NAZNAČUJE PODOBU ELEKTRIFIKOVANÝCH VOZIDIEL LEXUS

Lexus sa chopil úlohy vytvoriť taký dizajn, ktorý je dosiahnuteľný len pri batériovom elektromobile poháňanom samostatnými elektromotormi v jednotlivých kolesách; návrhári značky Lexus tak prostredníctvom vonkajšej podoby LF-30 Electrified vyjadrili jedinečné toky energie v hnacom systéme. Vonkajší vzhľad vozidla má vyjadrovať energiu, ktorá vychádza z kolies posadených až do samotných rohov karosérie, prúdi smerom ku kabíne vozidla, obteká vodiča a potom sa hladko odovzdáva povrchu vozovky.

Lexus využil jednu z výhod vyhradených iba elektromobilom, konkrétne tvarovanie karosérie „bez kapoty“. Charakteristická vretenovitá maska chladiča Lexus bola tak ešte rozvinutá a teraz sa odráža v celej architektúre vozidla. Krivky ikonického „vretena Lexus“ sú votkané do skla v okne, plynule sa tiahnuceho od prednej časti až po zadok, atletických blatníkov, rovnako tak ako svetlometov v tvare krídel. Karoséria zaujme elegantnou a uhladenou prednou partiou, ktorá postupne prechádza do priamočiarej a ostro rezanej zadnej časti.

K vynikajúcej aerodynamike a účinnému chladeniu prispievajú nielen svetlomety v tvare krídel, ale aj ostré hrany zadných svetiel a bočné prívody vzduchu, čo je len ďalší z príkladov umného spojenia štýlu a funkčných vlastností.

 

TAZUNA

Kokpit vozidla bol navrhnutý podľa novej dizajnovej koncepcie „Tazuna“ firmy Lexus, v súlade s ďalším posilňovaním kľúčovej filozofie zamerania na potreby človeka. Činnosť ovládacích prvkov na volante a HUD displeja je výrazne koordinovaná – predobrazom tu bol jazdec, ktorý pomocou jedinej opraty dokáže dosiahnuť vzájomné porozumenie so svojím koňom.

Výsledkom je priestor, v ktorom sa vodič môže plne sústrediť na riadenie a súčasne ovládať najrôznejšie funkcie, ako napr. navigáciu, audiosystém a prepínanie jazdných režimov, bez nutnosti presúvať pozornosť alebo pracovať s ručnými spínačmi. LF-30 Electrified, naznačujúci budúcu podobu kokpitu Tazuna, používa rozhranie budúcej generácie, ako napr. ovládanie gestami a prepracované odovzdávanie informácií vozidla pomocou rozšírenej reality (AR). Výsledný interiér ponúka vodičovi aj celej posádke dostatok pohodlia a funkčnosti.

Usporiadanie sedadla spolujazdca vpredu pripomína sedadlo v prvej triede dopravného lietadla; interiér umne sprostredkuje pocit vzdušnosti a súčasne i bezpečného obkolesenia. Všetky spínače a ďalšie ovládacie prvky sú v pohodlnom dosahu. Ku komfortu a funkčnosti interiéru prispieva aj veľký displej na ovládanie gestami pred sedadlom spolujazdca.

Zadné sedadlá sa vďaka technológii umelých svalov tvarovo prispôsobujú postave pasažiera a môžu tiež podporovať rôzne režimy, napr. sklopenie, relaxáciu alebo funkcie výstrahy. O ozvučenie budúcej generácie sa stará audiosystém Mark Levinson® s detailnou reguláciou reproduktorov na vytvorenie ideálneho akustického priestoru na počúvanie hudby vodičom i všetkými členmi posádky. Reproduktory vstavané do opierok hláv poskytujú optimálne ozvučenie a zároveň disponujú funkciou potlačovania hluku, ktorá prispieva k tichému prostrediu na palube.

Sklenená strecha nad zadnými sedadlami ponúka funkciu hlasového ovládania a gestami ovládaný displej „SkyGate“, ktorý s využitím rozšírenej reality zobrazuje najrôznejšie druhy informácií, ako napr. realistickú hviezdnu oblohu, obľúbené videá používateľov, či dokonca údaje systému navigácie.

Interiér sa nielen chváli jedinečným dizajnom, ale tiež naznačuje smer luxusu budúcej generácie s využitím udržateľných materiálov v snahe znižovať dosahy na životné prostredie. V priestore podlahy a ovládačov volantu sa používa tradičný japonský materiál Jakisugi (zuhoľnatené cédrové drevo), zatiaľ čo pri výrobe plisovaných výplní dverí bol zase do vlákien zapracovaný recyklovaný kov. To je ďalšia forma vyjadrenia osobitého a pokrokového ducha značky Lexus.

V snahe priniesť zásadný posun v jazdných schopnostiach, ovládateľnosti, kontrole nad vozidlom a radosti za volantom používa LF-30 nielen systém regulácie polohy karosérie, ale aj rad ďalších najmodernejších technológií. Elektromotory zabudované do každého kolesa vozidla spoločne s nízkou zástavbou batérie zaručujú priaznivejšie pôsobenie zotrvačných síl a vysokú úroveň jazdných schopností. Vo výhľade do roku 2030 je tu technológia autonómneho riadenia a podporného dronu pre ďalšiu pridanú hodnotu ponúkanú budúcimi vozidlami.

Vyspelý systém regulácie polohy karosérie (Advanced Posture Control) zabezpečuje precíznu kontrolu hnacej sily elektromotorov s vysokým krútiacim momentom, a uspôsobuje tak polohu karosérie vozidla v súlade s vnímaním človeka. Vďaka úplne nezávislej kontrole predných a zadných poháňaných kolies je možné podľa potreby a aktuálnej situácie zaistiť pohon samotných predných kolies, pohon samotných zadných kolies, resp. stály pohon všetkých kolies. Kompaktné a ľahké pohonné jednotky dávajú širší priestor návrhárom karosérie a vodičovi zase umožňujú vychutnať si ideálne ovládanie vozidla, bez ohľadu na povrch vozovky alebo jazdné podmienky.

Vyspelý systém regulácie polohy karosérie považuje Lexus za kľúčovú súčasť vízie „Lexus Electrified“, a má preto v pláne uvedenú technológiu používať naprieč celým modelovým radom elektrifikovaných vozidiel tejto značky.

Čisto elektronický systém riadenia úplne odbúrava mechanické spojenie, umožňuje flexibilnejšiu kontrolu zatáčania v závislosti od jazdných podmienok a vyznačuje sa aj citlivejším riadením v súlade so zámermi vodiča. Prispieva tiež k veľmi vzdušnej atmosfére na palube, pretože počas autonómneho riadenia možno ovládač riadenia posunúť vpred mimo priestoru vodiča.

LF-30 ako batériový elektromobil budúcej generácie využíva technológiu bezdrôtového nabíjania na zjednodušenie každodenného života, rovnako aj systém hospodárenia s energiami na báze umelej inteligencie, umožňujúci optimálnu distribúciu elektriny medzi vozidlom a domácnosťou, a taktiež reguláciu nabíjania koordinovanú s každodenným časovým rozvrhom používateľa.

Palubná technológia umelej inteligencie rozpoznáva hlasy jednotlivých pasažierov a funguje ako cestovný partner s využitím informácií na mieru, uložených v elektronickom kľúči vodiča. Pomáha prispôsobiť jednotlivé súčasti prostredia interiéru, ako napr. teplotu vzduchu a audiosystém, nastavenie trás navigácie a ciele, rovnako ako aj navrhovať aktivity po príchode do cieľa. Pomáha prispôsobiť jednotlivé súčasti prostredia interiéru, ako napr. teplotu vzduchu a audiosystém, nastavenie trás navigácie a ciele, rovnako ako aj navrhovať aktivity po príchode do cieľa.
LF-30 Electrified využíva technológiu podporného dronu „Lexus Airporter“. Lexus Airporter dokáže pomocou autonómneho ovládania napríklad nezávisle dopraviť batožinu od prahu dverí domu až do kufra vozidla.

HLAVNÉ ŠPECIFIKÁCIE ŠTÚDIE LF-30 ELECTRIFIED

Dĺžka (mm) 5,090
Šírka (mm) 1,995
Výška (mm) 1,600
Rázvor (mm) 3,200
Hmotnosť (kg) 2,400
Maximálny dojazd [podľa WLTP] 500
Kapacita batérie (kW/h) 110
Nabíjací výkon (kW) 150
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 3.8
Maximálna rýchlosť (km/h) 200
Max. výkon (kW)/max. krútiaci moment (Nm) 400/700