Skip to Main Content (Press Enter)
VYBERTE SI
SVETOVÁ PREMIÉRA

NOVÝ LEXUS RZ

Nový Lexus RZ má dnes v belgickom Bruseli svetovú premiéru. Luxusné SUV s elektrickým pohonom profituje z komplexného prepracovania, ktoré posúva zážitok z jazdy na vyššiu úroveň a zavádza inovatívne technológie, ktoré prinášajú vyšší výkon, lepšie ovládanie a hlbšie prepojenie s vodičom a odmeny. Tieto prelomové zmeny sprevádza ďalšie zdokonalenie luxusného zážitku.

SVETOVÁ PREMIÉRA NOVÉHO PLNE ELEKTRICKÉHO SUV LEXUS RZ 2025 

 

  • Nový, rozšírený modelový rad ponúka vyšší výkon, vyššiu účinnosť a dynamické vlastnosti, ktoré prinášajú vodičovi vyššiu mieru spokojnosti
  • Prvýkrát použitý systém Lexus steer-by-wire.
  • Komplexné prepracovanie elektrického systému batérie zabezpečuje väčší dojazd a rýchlejšie nabíjanie
  • Uvedenie prvého modelu RZ F SPORT, RZ 550e, ktorý ponúka vyšší výkon a nové virtuálne radenie prevodových stupňov Lexus Interactive Manual Drive
  • Nové RZ sa v Európe predstaví od jesene 2025

 

Nový Lexus RZ má dnes v belgickom Bruseli svetovú premiéru. Luxusné elektrické SUV na ťaží z komplexných zmien, ktoré posúvajú zážitok z jazdy na vyššiu úroveň a zavádzajú inovatívne technológie, ktoré prinášajú vyšší výkon, lepšie ovládanie a hlbšie prepojenie s vodičom. Tieto prelomové zmeny sprevádza ďalšie zdokonalenie luxusného zážitku.

Lexus je priekopníkom v oblasti elektrifikácie na trhu luxusných vozidiel od uvedenia modelu RX 400h v roku 2005, pričom dôsledne sleduje rovnováhu medzi kvalitou a angažovanosťou jazdy a ekologickou účinnosťou. Svojou víziou Lexus Electrified, ohlásenou v roku 2019, sa usiluje o dosiahnutie uhlíkovo neutrálnej spoločnosti ponukou celého radu technológií vozidiel, vrátane elektrických, hybridných a plug-in hybridných, aby splnila rozmanité potreby svojich zákazníkov a trhov.

Model RZ bol uvedený na trh v roku 2023 ako prvý model značky Lexus skonštruovaný na špeciálnej globálnej platforme pre elektromobily. Ponúkal nový zážitok z jazdy a nový dizajn, ktorý umožnila technológia elektrifikácie. V roku 2024 bol modelový rad rozšírený o model s pohonom predných kolies, čím sa reagovalo na dopyt zákazníkov.

Vývoj nového RZ sa zameral na štyri kľúčové piliere: pôžitok z jazdy; dojazd a nabíjanie batérie; výkon a dizajn.

Na čele technických inovácií stojí prvá aplikácia systému Lexus steer-by-wire. Ten poskytuje nový zážitok z jazdy s plynulým, jednoduchým a intuitívnejším ovládaním, najmä pri jazde po kľukatých cestách. Je tiež vyladený na citlivosť a spätnú väzbu pre vodiča, ktorá je bez nežiaducich vibrácií. Aby sa zabezpečilo dosiahnutie požadovaných vlastností systému Lexus Driving Signature, vozidlo prešlo rozsiahlym vývojom v testovacom centre Lexus Shimoyama v Japonsku.

Nový modelový rad prináša po prvýkrát aj výkon a štýl F SPORT. Model RZ 550e s pohonom všetkých kolies je najvýkonnejším RZ a ponúka nový zážitok z jazdy vďaka elektronickému systému Lexus Interactive Manual Drive, ktorý poskytuje virtuálne manuálne radenie prevodových stupňov (ďalšie podrobnosti o modeli RZ F SPORT v špecializovanej kapitole nižšie).

Ako je to vždy v prípade Lexusu, pri zabezpečovaní toho, aby bol RZ nielen výkonnejší, ale aj efektívnejší a poskytoval lepší používateľský zážitok, sa v prvom rade prihliadalo na zákazníka. Komplexné zmeny elektrického systému vrátane revízie lítium-iónovej batérie pre vysoký výkon a kapacitu a modernizácie nápravy Lexus eAxle umožňujú dosiahnuť zvýšenie dojazdu až o 100 km (v závislosti od modelu a konečnej homologizácie).

Okrem toho bude čas nabíjania batérie kratší, k čomu prispeje použitie nového systému predkondicionovania batérie a 22 kW palubnej nabíjačky.

Globálne odhalenie pripravuje pôdu pre uvedenie nového RZ na európsky trh od jesene 2025.

KOMPLETNE PREPRACOVANÝ ELEKTRICKÝ SYSTÉM

Elektrický systém RZ prešiel kompletnou revíziou so zameraním na zvýšenie kvality praktického využitia aj pôžitku z jazdy. Medzi kľúčové zmeny patrí zavedenie novej nápravy eAxle so zvýšeným výkonom motora a účinnosťou meniča a výrazným znížením strát. K dispozícii je aj nová lítium-iónová batéria s kapacitou zvýšenou na 77,0 kWh. 

Vďaka vyššiemu výkonu a širšiemu modelovému radu rozšíri nové RZ svoj trhový záber a uspokojí širšie spektrum potrieb a preferencií zákazníkov.

Výkon lítium-iónovej batérie s vysokým výkonom bol vylepšený zdokonalením a zvýšením počtu článkov batérie. To následne umožňuje vyšší výkon elektromotora eAxle. Zákazníkovi to prináša nielen lepšiu akceleráciu na plný plyn a výkon pri maximálnej rýchlosti, ale prispieva to aj k vzrušujúcejšej a citlivejšej jazde v strednom pásme.

Vysoký výkon je ďalej podporený použitím vodného chladenia batérie a elektrického systému.

Kombináciou vysokovýkonnej batérie a nápravy eAxle s rôznymi systémami vznikol rad RZ s tromi rôznymi možnosťami výkonu: RZ 350e s výkonom 224 k/165 kW, RZ 500e s výkonom 380 k/280 kW a RZ 550e F SPORT s výkonom 408 k/300 kW.

Okrem toho sa zdvojnásobila ťažná kapacita modelu RZ s pohonom všetkých kolies, ktorý teraz dokáže utiahnuť brzdený príves s hmotnosťou až 1 500 kg.

ZVÝŠENÝ DOJAZD

Technické vylepšenia pohonného ústrojenstva RZ prinášajú výrazné zlepšenie dojazdu, najmä vďaka zníženiu výkonových strát v eAxle, zvýšenej kapacite batérie a optimalizácii riadiacich systémov. Podľa predbežných údajov sa dojazd nového RZ zvýšil až o 100 km (v závislosti od modelu a konečnej homologizácie).

SKRÁTENIE ČASU NABÍJANIA

Zvýšila sa aj výkonnosť nabíjania vďaka zvýšeniu kapacity batérie, zmenám v štruktúre batérií a použitiu novej 22 kW palubnej nabíjačky, ktorá predpokladá širšie využívanie verejnej infraštruktúry podporujúcej rýchlejšie nabíjanie. 

Nabíjanie pri nízkych teplotách sa zlepšilo vďaka novej funkcii predkondicionovania batérie. Tá optimalizuje teplotu batérie pred začatím nabíjania, čím sa eliminujú oneskorenia. Vďaka tomu by sa mal čas nabíjania skrátiť približne o 30 minút.

JEDINEČNÝ ZÁŽITOK Z JAZDY SO SYSTÉMOM LEXUS STEER-BY-WIRE

Nový model RZ je prvým modelom, ktorý využíva nový systém Lexus steer-by-wire. Ten vytvára nový, intuitívny a pohodlný zážitok z jazdy, ktorý plynulo spája vodiča a vozidlo. Zároveň mení tradičný kokpit vodiča.

Namiesto úplne okrúhleho volantu je navrhnutý bez hornej a dolnej časti, takže má takmer obdĺžnikový tvar so zakrivenými rukoväťami na ľavej a pravej strane. Tento dizajn pomáha sústrediť pozornosť vodiča na cestu pred ním a keďže je kompaktný, vytvára viac priestoru okolo kolien a nôh na jednoduchšie nastupovanie a vystupovanie do vozidla.

Systém pracuje v rozsahu približne 200 stupňov od neutrálnej polohy až po úplné zatočenie vľavo alebo vpravo. Vodič tak má presnú kontrolu a jednoduché ovládanie.

Taktiež vďaka prevodovému pomeru riadenia, ktorý sa dynamicky upravuje v závislosti od rýchlosti vozidla, poskytuje ľahšiu manévrovateľnosť pri nízkych rýchlostiach; agilitu pre plynulú jazdu na kľukatých cestách; a vysokú úroveň stability pri jazde vysokou rýchlosťou na diaľnici.

Hoci medzi volantom a nápravami nie je žiadne fyzické prepojenie, vodič dostáva vhodnú spätnú väzbu sprostredkovanú elektrickými signálmi, čím sa minimalizujú nepríjemné vibrácie.

EVOLÚCIA SYSTÉMU RIADENIA LEXUS DIRECT4 

Okrem modernizácie elektrického systému v RZ Lexus prepracoval technológiu riadenia vozidla DIRECT4, systém jedinečný pre Lexus, ktorý zlepšuje trakciu a stabilitu modelov s pohonom všetkých kolies.

Pri rozjazde a pri zrýchľovaní v priamom smere je rozdelenie výkonu medzi predné a zadné koleso riadené v pomere 60:40 až 0:100, aby sa potlačilo nakláňanie a vytvoril sa pocit priamej akcelerácie. Pri prejazde zákrutami sa pomer rozdelenia optimalizuje v rozmedzí 80:20 až 0:100 podľa rýchlosti vozidla a uhla natočenia volantu, aby zodpovedal jazdným podmienkam. 

Počas zatáčania sa viac výkonu smeruje na prednú nápravu, aby sa dosiahlo plynulé zatáčanie. Pri výjazde zo zákruty je rozdelenie krútiaceho momentu v súlade so zaťažením jednotlivých kolies, aby sa zachovala rovnováha vozidla a umožnilo sa plynulé zrýchlenie. Výsledkom je uspokojujúci pocit pri prejazde zákrutou a presné sledovanie línie.

Osvojenie integrovaného riadenia dynamiky vozidla (VDIM) spoločnosti Lexus prispieva k rovnejšej a pohodlnejšej jazde spolu so zvýšenou jazdnou stabilitou a ovládateľnosťou pri vyhýbaní sa nebezpečenstvu v núdzových situáciách.

LEXUS DRIVING SIGNATURE

Poslaním značky Lexus je zabezpečiť, aby každý model z jej ponuky poskytoval Lexus Driving Signature, jednotný zážitok z jazdy, pri ktorom si vodič vždy užíva pohodlie, istotu a kontrolu. Strategické opatrenia uplatnené v novom RZ túto kvalitu posilňujú.

Tuhosť konštrukcie sa zvýšila vylepšením podpery pod chladičom a pridaním zadnej výstuhy. To pomáha znižovať lokálne torzné deformácie, čo následne prispieva k čistej a lineárnej odozve riadenia.

Systém odpruženia využíva jemné nastavenie predných a zadných tlmičov a pružín na podporu dynamických vlastností, stability a jazdného komfortu.

SNAHA O POKOJ A POHODLIE

Výnimočná tichosť v kabíne je kľúčovou vlastnosťou elektrických vozidiel Lexus a v prípade nového RZ ide Lexus ešte ďalej inštaláciou ďalších prvkov zvukovej izolácie a opatrení na pohlcovanie zvuku. Patrí medzi ne nový tlmič hluku v podlahe pod zadnými sedadlami a vylepšené odhlučnenie na viacerých miestach. Na riešenie hluku z cesty a vetra sa zaviedlo odhlučnenie krytu kolies, obloženia zadných dverí a batožinového priestoru. Boli prijaté aj opatrenia na ďalšie potlačenie vibrácií.

NOVÉ TECHNOLÓGIE V INTERIÉROVOM DIZAJNE

Lexus vytvoril prvé obloženie kabíny s laserom spracovanou grafikou aplikovanou na semiš Ultrasuede. Obloženie dverí Ultrasuede, vyrobené z udržateľných materiálov na báze 30 % rastlín, vytvára nový punc luxusu.

Ďalším prvým prvkom je viacfarebné ambientné osvetlenie s novým dynamickým efektom tieňa. Ten vytvára meniace sa vzory, ktoré evokujú plynutie času a podporujú emocionálne, príjemné spojenie s cestujúcimi vo vozidle. Nová funkcia stmievania panoramatickej strechy pomáha udržať pohodlie v kabíne pri jasnom slnečnom svetle. Znížením odrazov umožnila súčasné používanie stmievacej strechy aj digitálneho spätného zrkadla.

 

NOVÁ RZ 550e F SPORT

  • Výkon a štýl F SPORT v modelovom rade RZ
  • Maximálny výkon 408 k/300 kW
  • Prvé interaktívne manuálne radenie prevodových stupňov v modeli Lexus
  • Pohon všetkých kolies DIRECT4

Nový model RZ po prvýkrát uvádza do ponuky model F SPORT, ktorý zákazníkom ponúka možnosť vzrušujúcejšej jazdy so športovejším dizajnom a atmosférou v kabíne.

Model 550e F SPORT je najvýkonnejším modelom RZ s maximálnym výkonom 408 k/300 kW. Aby sa tento vyšší výkon premietol do uspokojivého a pútavého jazdného zážitku, podvozok bol nanovo vyladený zmenami v nastavení tlmičov a pružín.

PRVÁ INTERAKTÍVNA MANUÁLNA PREVODOVKA LEXUS

F SPORT využíva prvý interaktívny manuálny pohon Lexus, ktorý vodičovi umožňuje hlbšiu interakciu s vozidlom a umožňuje mu ovládať výkon pomocou pádiel na radenie, ako keby používal manuálnu prevodovku. Ovládanie je sprevádzané spätnou väzbou v reálnom čase cez plynový pedál a zvuky a vizuálne efekty, ktoré vytvárajú užšie spojenie medzi človekom a strojom.

Systém je naprogramovaný na 8 virtuálnych prevodových stupňov. Krútiaci moment virtuálneho zdroja energie sa vypočíta podľa polohy plynového pedála a rýchlosti vozidla a potom sa vynásobí pomerom zvoleného virtuálneho prevodového stupňa. Na umocnenie zážitku Lexus replikoval zvuky motora a systém pracuje s obmedzovačom otáčok, takže vodiči majú zmysel pre načasovanie radenia prevodových stupňov a zmeny stavu vozidla, ktoré vyvolávajú. 

Aby vodičovi pomohol zdokonaliť načasovanie radenia, na displeji prístroja sa nachádza ukazovateľ radenia, ktorý informuje o stave vozidla. 

EXTERIÉROVÝ DIZAJN F SPORT 

Mohutný exteriérový dizajn prispieva k aerodynamickým vlastnostiam modelu RZ 550e F SPORT, ako aj k odvážnemu vizuálnemu prejavu. Funkčné prvky zahŕňajú lišty spodnej časti predného nárazníka, brzdové kanály, predný a zadný spojler a zadný nárazník. Dvadsaťpalcové zliatinové disky sú doplnené aerodynamické kryty. Okrem toho, že zlepšujú energetickú účinnosť vyhladzovaním prúdenia vzduchu, znižujú aj hmotnosť.

Model F SPORT bude k dispozícii v novej exkluzívnej farbe exteriéru Neutrino Grey s metalickými prvkami, ktorá bude výrazne kontrastovať s čiernymi štýlovými prvkami vozidla.

ŠTÝL INTERIÉRU F SPORT

Interiér určený pre F SPORT je v kombinácii čiernej a tmavosivej farby s modrými prešívanými akcentmi, inšpirovaný silným zážitkom z jazdy, ktorý je charakteristický pre elektrické vozidlá. Súčasťou dizajnu je obkladový panel s mikrogeometrickým vzorom. 

Predné sedadlá sú vyrobené metódou integrovanej peny, ktorá zabezpečuje vynikajúce držanie tela. K ďalším detailom patria nášľapné prahy a volant F SPORT a hliníkové pedále.