LEXUS ODHAĽUJE KONCEPT ŠPORTOVEJ JACHTY
Dvojica sa plaví na športovom motorovom člne
AKO TO VZNIKLO
Divízia Toyota Marine pred niekoľkými rokmi pozvala prezidenta TMC Akio Toyodu k niekoľkodennej ceste na mori, zahŕňajúcej riadenie prémiových jácht novej triedy Ponam, uvedenie ktorých sa vtedy pripravovalo na japonský trh. Akio Toyoda bol ako jazdecký majster automobilky inšpirovaný výkonom preplňovaných vznetových jednotiek a ovládateľnosťou i stabilitou prepracovaných lodných trupov; v úlohe manažéra na pozícii Chief Branding Officer spoločnosti Lexus International súčasne videl možný potenciál štýlových prémiových jácht ako doplnku produktov životného štýlu Lexus.
V nadväznosti na to potom divízia Toyota Marine prišla s predstavou, ako prostredníctvom výkonnej prémiovej jachty rozšíriť záber značky Lexus o ďalšie oblasti životného štýlu a trávenie voľného času. Výsledok tohto projektu odhalil Lexus 12. januára 2017 v podobe priebežnej overovacej štúdie športovej jachty Lexus, ktorá sa prezentovala na ostrove Dilido v zálive Biscayne Bay v blízkosti mesta Miami na Floride.
DIZAJN
Vývojové centrum dizajnu v japonskom Toyota City dostalo stručné zadanie navrhnúť otvorenú športovú jachtu pre rekreačné denné plavby so šiestimi až ôsmimi hosťami na palube, poháňanou dvojicou vysoko výkonných jednotiek Lexus V8, pýšiacich sa prepracovaným štýlom a skvelou ovládateľnosťou.
Koncepty návrhárskeho tímu boli hotové v lete roku 2015, kedy ich vyhodnotil starší výkonný manažér Tokuo Fukuiči, vedúci globálny návrhár a prezident spoločnosti Lexus International Co., spoločne so starším výkonným manažérom Šigekim Tomojamou, manažérom divízie Toyota Marine, a prezidentom Akio Toyodou.
Získané skúsenosti sú pre nás neoceniteľné, pretože podnecujú kreatívnu energiu a posúvajú našu predstavivosť v oblasti dizajnu a životného štýlu i za hranice sveta automobilov, ktorý dobre poznáme. "Vybraný návrh v priebehu roka 2015 prechádzal ďalšími úpravami spoločne s tým, ako divízia Toyota Marine pripravovala konštrukciu a palubné námorné systémy.
Športová jachta Lexus, odhalená v Miami, je jednorazovým zákazkovým projektom bez plánov na sériovú výrobu. Divízia Toyota Marine sa rozhodla výrobu tohto jediného kusu zveriť skupine Marquis-Carver Yacht Group spoločnosti Pulaski z amerického Wisconsinu, opierajúcej sa o vlastné konštrukčné zázemie, výrobné možnosti a skúsenosti s veľkými ručne zostavovanými konštrukciami z kompozitných materiálov.
KĽÚČOVÉ VLASTNOSTI
Štúdia športovej jachty Lexus je stvárnená tak, aby horná paluba i vonkajšia časť trupu hladko nadväzovala na vnútornú konštrukciu; obidve tieto časti pritom tvoria jediný masívny ručne usadzovaný kompozit zložený z dvojzložkovej polyuretánovej a epoxidovej hmoty, vystužený ručne pokladanými tkanými uhlíkovými vláknami; výsledný kompozitný materiál nesie označenie CFRP (plast vystužený uhlíkovými vláknami).
CFRP je technológiou využívanou pri konštrukcii pretekárskych vozidiel a superšportov (ako napr. Lexus LFA), vysoko výkonných lietadiel, pretekárskych lyží a bicyklov alebo špičkových pretekárskych plachetníc.
Jedinečná konštrukcia konceptu športovej jachty Lexus z materiálu CFRP v porovnaní s klasickou konštrukciou z plastu vystuženého sklenými vláknami (FRP) ušetrila takmer 1000 kilogramov hmotnosti. Konštrukcia trupu pod hladinou vody je navrhnutá ako stupňovitá kvôli zníženiu odporových síl a vyváženému ovládaniu pri vysokých rýchlostiach.
Koncept je poháňaný dvojicou benzínových motorov 5,0 litra V8, pôvodom z vysoko výkonnej jednotky 2UR-GSE, určenej pre kupé Lexus RC F, športový sedan GS F a nové cestovné kupé LC 500.
Každý z motorov ponúkne výkon viac ako 446 koní / 328 kW. Jachta tak prostredníctvom hydraulicky riadených stacionárnych/závesných jednotiek na zadnej časti dosahuje rýchlosti až 43 námorných uzlov. Zachádzanie do doku uľahčuje predný priečny pohon ovládaný pomocou joysticku.
Kapitán ovláda a sleduje palubné systémy prostredníctvom farebného dotykového panelu u kormidla; na displeji sa zobrazujú údaje GPS, digitálne mapy, údaje radaru snímajúceho situáciu nad hladinou a informácie sonaru, sústavy osvetlenia a zábavného systému. Sedadlo kapitána je elektricky nastaviteľné; vyklopením lakťových opierok vzniknú po stranách núdzové sedadlá pre vzácnych hostí.
Predná kajuta pre pasažierov láka luxusnou kožou v kvalite Lexus, vrátane ozdobných dekorov z dreva a skla. Pohodlné prostredie pre pobyt v úplnom súkromí zaručuje výška pre státie, klimatizácia, pohovka a stôl pre šesť osôb.
V kuchynke nájdeme sporák s dvomi horákmi, drez a chladničku zabudovanú pod pracovnou doskou; súčasťou krásne spracovanej toalety je i sprcha.
Integrovaný audio-video zábavný systém ponúka kompletnú konektivitu prostredníctvom 4G Wi-Fi a WAN. Ozvučenie sprostredkujú zabudované reproduktory Revolution Acoustics, využívajúce stropný panel ako menič, v spolupráci s digitálnym zosilňovačom Mark Levinson® Referencie.
DOPLŇUJÚCE INFORMÁCIE
Značka Lexus, divízia spoločnosti Toyota Motor Corporation, bola založená v roku 1989 s cieľom vyvíjať a vyrábať tie najlepšie vozidlá sveta a poskytovať najvyššiu možnú úroveň zákazníckych služieb. V roku 2011 vznikla v rámci TMC spoločnosť Lexus International, ktorej úlohou bolo centrálne koordinovať stratégiu, plánovanie, návrh, konštrukciu a výrobu produktov zmieňovanej značky.
V roku 1997 bola založená divízia Marine Business Department spoločnosti Toyota Motor Corporation (TMC) s cieľom vyvíjať prémiové jachty s využitím vyspelých technológií a metód kontroly kvality uplatňovaných pri výrobe luxusných vozidiel Lexus. Rad Ponam divízie Toyota Marine zahŕňa sklolaminátové lode pre športový rybolov dlhé 26 a 28 stôp, a ďalej luxusné cestovné motorové jachty dlhé 31, 35, 37 a 45 stôp s odolným a tichým trupom zo zváranej hliníkovej zliatiny A5083.
Modely Ponam poháňané úspornými turbodieselmi, vychádzajúce z pohonných jednotiek určených pre luxusné SUV Lexus GX 300d (preplňovaný naftový štvorvalec 3,0 litra), resp. LX 450d (dvojito preplňovaný naftový agregát 4,5 litra V8).
Modelový rad Toyota Ponam zaujíma popredné miesto na japonskom trhu prémiových jácht. Divízia Toyota Marine v rokoch 1998 až 2002 taktiež vyvíjala a vyrábala modelový rad Epic, zahŕňajúci sklolaminátové športové člny pre vodné lyžovanie a wakeboarding (predovšetkým pre americký trh), poháňané výhradne benzínovými motormi 1UZ-FE 4,0 litra V8 DOHC z luxusného sedanu Lexus LS 400.
Marquis Yachts, LLC je nezávislá súkromná spoločnosť skupiny Pulaski z Wisconsinu, zaoberajúca sa návrhom, konštrukciou a výrobou plavidiel značiek Marquis Yachts a Carver Yachts. Vrcholom radu Marquis je trojpalubová luxusná jachta dlhá 73 stôp s trupom, palubou a vrchnou stavbou vyrobenou z plastu vystuženého sklenými vláknami (FRP).